Як придумати класну ідею, реалізувати її і перетворити в успішний проект? Секрет простий: правильно використовувати мислення. Вірніше, три типи мислення.

Чому придумувати – складно?

Наш мозок обожнює звичні речі. Улюблену каву на сніданок, торт на день народження, старий светр, в якому так приємно читати книжку. Так само справа йде з ідеями: одного разу ми навчилися працювати певними чином і продовжуємо робити це з дня на день. Але старе і перевірене часто стає перепоною на шляху свіжих задумок. І в один прекрасний день ви дивитеся на ідею конкурента і думаєте: «Чому ж я до цього не додумався раніше?» Саме тому нові інструменти мислення потрібні завжди.

Тип 1. Дивергентне мислення

Дивергентне мислення – це коли ви намагаєтеся знайти рішення за межами очевидного. Ви перебирає безліч різних варіантів, а не вибираєте перше що прийшло на розум.

Дивергентне мислення постійно використовують письменники і художники. Британський сценарист шоу «Монті Пайтон» Джон Кліз розповідав, що придумував жарти в місці, де його ніхто не турбував. Півтори години він проводив на самоті в своєму «оазисі». Кліз зауважив, що скетчі виходили оригінальніші, коли він довше «грав» з ідеями.

Як використовувати дивергентне мислення. Засічіть 60 секунд. Подумайте про помаранчеві предмети і запишіть про ті, що зможете згадати. Потім засічіть ще 60 секунд. Продовжіть список. Перерахуйте предмети. Можливо, одним з перших в вашому списку виявилося слово «апельсин». Але чому? Справа в тому, що в стресовій ситуації (коли час обмежений) наш мозок підбирає найочевидніші відповіді. Художниця Pixar Емма Коатс радить: «Відкиньте першу ідею, яка у вас виникла. А також другу, третю, четверту, п’яту — відсійте все очевидне. Здивуйте себе». Тепер спробуйте повернутися до списку і подумати про час, коли ви себе здивували. У перші 60 секунд або в другі?

Тип 2. Латеральне мислення

Латеральне мислення – це підхід, який дозволяє поглянути на проблему під різними кутами і знайти вдале рішення. Тренер англійської збірної з футболу сер Боббі Робсон часто говорив гравцям: «Практика призводить до стабільності». Це відмінна порада для спортсмена, але погана для творчої людини. Сталість не допоможе вигадувати класні ідеї в світі, який кожен день безперервно змінюється.

Латеральне мислення навмисно руйнує прийняті нами моделі і розглядає проблеми з різних сторін, відштовхуючись від незвичайних точок зору і кидаючи виклик загальноприйнятим правилам.

Як використовувати латеральне мислення. Подивіться на список з набором літер:

БРТ – британець, АКА – американець
ЛТШ, КНД, ЯПН, ТВН, УГВ, СВК, НЛЦ

Кожна з абревіатур – частина більш довгого слова, що позначає національність, на початку дано два приклади. Назвіть інші національності за дві хвилини. Вийшло? Яке слово було найскладніше розшифрувати? Швидше за все, НЛЦ – це слово «англієць». І розгадати його було важко, так як в інших прикладах перша буква відповідала першій букві слова. Тому, коли ви подивилися на НЛЦ, мозок запротестував: він уже побудував певний алгоритм і став перебирати країни, які починалися на букву Н. І коли не знайшов відповідність, то застопорився.

Латеральне мислення – це руйнування звичних моделей. Спробуємо використовувати його для цього завдання. Проставимо прогалини перед буквами:

_ Б _ Р _ Т _ – ви б як і раніше вгадали «британця»,

_ Н _ Л _ Ц _ – у вас було б більше шансів розшифрувати «англійця».

Тип 3. Конвергентне мислення

Конвергентне мислення – це коли ви обираєте краще рішення з безлічі варіантів. Такий вид мислення вдало доповнює попередні і не дає зупинятися на одній вдалій ідеї.

Як використовувати конвергентне мислення. Цей тип – підсумковий етап в генеруванні ідей. Важливо не прийти до нього занадто рано. Для цього потрібно перерахувати якомога більше варіантів рішень. А потім вимовити вголос: «Що ще?» Ці два коротких слова – відмінний розумовий інструмент. Ось ще кілька «чарівних» фраз, які підштовхнуть уяву і змусять працювати конвергентне мислення:

«Які рішення вразять всіх, якщо ми зуміємо їх реалізувати?»
«Які ідеї можуть пробувати зараз наші найвинахідливіші конкуренти?»
«Що здивує наших клієнтів?»

Кожен тип мислення можна використовувати в будь-якій сфері: реклама, живопис, бізнес, кулінарія, маркетинг, … Вдихніть, видихніть, відкрийте очі і по-новому погляньте на звичні речі. І ви побачите, як багато ідей витає в повітрі.

Коментарі